Thursday, May 14, 2009

Kenangan Yang Tak Boleh Dibeli

Bina Insan Guru membawa 1000 kenangan yang pasti tidak dapat dilupakan. Hanya guru sahaja yang dapat merasainya. Marilah sama-sama memilih profesion perguruan dalam hidup. " Guru Pembina Negara Bangsa".

BINA INSAN GURU (BIG) KPLI 2009

Pada 5-8 Mei 2009, pelatih IPGM Kampus P.Pinang yang terdiri daripada pelajar LIPEM, LIPJ dan LIPC, telah menghadiri program Bina Insan Guru (BIG) yang telah diadakan di Beringin Beach Resort selama 3 malam 4 hari. Kami bertolak dari IPGM Kampus Pulau Pinang pada jam 8. pagi dan berhenti bersarapan pagi di Hentian Gurun. Kemudian meneruskan perjalanan ke Kuala Perlis. Kami menaiki feri ke Pulau Langkawi pada pukul 1.00 tengah hari. Setibanya di jeti Kuah, kami terus menaiki bas ke Beringin Beach Resort. Selepas mendirikan khemah kami menjalankan aktiviti LDK. Kami telah diagahkan kepada 7 kumpulan mengikut kelas yang berbeza. Pada malamnya kami menjalankan aktiviti soal kenal dan aktiviti lain. Dalam aktiviti soal kenal, saya boleh mengenali rakan saya, asal usul dan banyak lagi. Begitu juga dalam aktiviti penyusunan mengikut kelahiran. Di sini barulah saya dapat perhatikan siapakah yang lebih senior dan junior.

Pada hari kedua, kami menjalankan aktiviti kembara. Setiap kumpulan perlu menghantar 2 orang wakil untuk mendaki bukit untuk mencari kertas yang menyatakan check point yang seterusnya. Kumpulan 4 diwakili oleh saya AHF dan Nasir. Kami mencari kertas tersebut berdasarkan pandu arah dari kompas yang disediakan. Setelah berjaya mencari kertas tersebut, barulah kesemua ahli kumpulan boleh meneruskan perjalanan berikutnya. Walau pun kumpulan kami antara kumpulan yang terakhir memulakan perjalanan, tetapi atas dasar ketabahan dan cekal, kami boleh memotong beberapa kumpulan yang berada dihadapan kami dengan selamat. Perjalanan kami menyusuri jalan raya menuju ke Dataran Helang. Di dataran tersebut, kami perlu mencari check point yang berikutnya dan menjawab soalan dan teka teki yang diajukan. Selesai menjawab soalan, kami menuju ke destinasi seterunya iaitu menuju ke hutan. Sebelum memasuki hutan, kami perlu memasak makanan yang telah dibekalkan. Kami memasak nasi, sardin dan telur rebus. Walaupun keadaan cuaca yang hujan, dengan kreativiti yang ada, kami dapat menyiapkan masakkan. Komando bertugas telah merasa masakkan dan setelah disahkan baik kami dibenarkan untuk masuk ke dalam gua yang dikenali sebagai Gua Landak. Kami memakan makanan bersama-sama ahli kumpulan. Semasa di dalam gua, kami juga perlu mencari check point untuk meneruskan perjalannan berikutnya. Aktiviti dalam gua memberikan peluang untuk bersatu padu dan behati-hati dalam keadaan gelam untuk mencari araha berikutnya. Sikap berani dan berkeyakinan yang ada dalam diri masing-masing membolehkan kami berjaya. Kami meneruskan perjalanan seterusnya setelah melaporkan diri kepada komando yang bertugas. Kami menyusuri hutan sehingga tiba di laluan jalan raya. Kami meneruska perjalanan hingga ke tapak khemah. Setelah selesai mandi, kami solah zohor berjemaah. Manakala kumpulan yang bertanggungjawab untuk memasak menjalankan tugas berikut. Pada malamnya, kami membuat persembahan kumpulan. Saya dari kumpulan 4 telah mencipta logo dan lagu kumpulan. Kami menamakan kumpulan kami sebagai C’FU yang bermaksud guru.

Hari ke 3 merupakan hari yang amat bermakna dalam hidup saya. Setelah selesai solat subuh dan tazkirah, kami mendengar taklimat mengenai aktiviti air yang akan dijalankan pada hari ini. Pada pukul 9.30 pagi, kami menaiki bot laju menuju ke Pulau Beras Basah. Perjalanan yang agak lama dan mencabar ini, memberi seribu kenangan dalam diri saya. Ini adalah pengalaman pertama saya menaiki bot laju. Selama ini saya sangkakan jika saya menaiki bot, pasti saya akan mabuk laut dan muntah-muntah. Namun begitu, pandangan saya meleset. Saya juga dapat melihat keindahan alam lautan serta pulau-pulau yang indah sepanjang perjalanan. Setibanya di Pulau Beras Basah, kami menjalankan aktiviti memanaskan badan untuk aktiviti water confidence. Selepas itu, kami dibahagikan kepada 3 kumpulan. Setiap kumpulam perlu mengikuti pensyarah masing-masing. Semasa di dalam laut, kami belajar cara mengapung, berenang, penafasan dalam air, menyelamat kawan dan sebaginya. Saya berasa amat bangga kerana dapat ,mempelajari teknik baru mengenai renang. Setelah selesai berenang, kami menuju pula ke satu lagi aktiviti yang amat menyeronokkan iaitu melihat helang menyambar makanan dipermukaan lautan. Kami memberikan helang tersebut dengan menabur kulit ayam di permukaan air. Beberapa minit selepas itu, kami dapat lihat banyak burung helang dari pelbagai jenis menyambar makanan. Ini adalah pengalaman yang baru dan bermakna dalam hidup saya. Setelah selesai, kami meneruskan perjalanan kami. Semasa dalam perjalanan pulang, kali diperkenalkan tentang pulau yang terdapat di sekitar. Antaranya adalah Pulau Singa, Pulau Dayang Bunting, Pulau Tuba dan banyak lagi. Ini sedikit sebanyak menambahkan lagi ilmu geografi saya tentang pulau-pulau yang terdapat di Langkawi. Setibanya di pantai Beringin, kami di berikan pula penerangan mengenai aktiviti air seterusnya iaitu rakit. Setiap kumpulan perlu menyiapkan rakit dengan keadaan kemas dan selamat. Kami diberikan 6 buah tayar dan 5 batang paip PVC beserta tali. Kumpulan yang siap dahulu boleh berlayar. Kumpulan kami merupakan kumpulan yang terawal menyiapkan rakit dan belayar dan yang paling cepat tiba di garisan penamat. Kumpulan kami iaitu kumpulan 4 menjadi johan dalam acara rakit pada kali ini. Saya berasa bangga atas kejayaan ini. Saya dapat rasakan, jika kita bersatu padu perkara yang susah pun akan menjadi senang. Walaupun dalam keadaan letih dan terpaksa mengharungi arus ombak, tetapi sikap tabah yang diserapkan oleh para pensyarah IPGM Kampus Pulau Pinang kepada kami dapat digunakan dengan baik. Setelah selesai, kami menyimpan semula peralatan yang digunakan. Kami terus mandi dan solat. Kumpulan yang bertugas untuk memasak, meneruskan tugasan memasak. Pada malamnya, kami mengadakan malam kebudayaan. Setiap kumpulan perlu mengadakan persembahan. Ada yang membuat persembahan nyanyian, sketsa dan banyak lagi. Kumpulan kami telah membuat persembahan nyanyian dengan menyanyiakan 3 buah lagu. Selepas itu para pensyarah pula membuat persembahan karaoke. Akhir sekali diadakan majlis penyampaian hadiah kepada peserta dan para pemenang. Kumpulan C’FU memperolehi tempat pertama dalam pertandingan rakit dan kedua dalam aktiviti Latihan Dalam Kumpulan (LDK) mencipta logo dan lagu kumpulan. Hasil bertungkus-lumus tanpa mengira jemu ini membuahkan hasil yang amat berguna dalam hidup.

Pada hari ke 4, sekitar jam 9.00 pagi, setelah selesai mengemas, kami bertolak untuk membeli belah. Selesai membeli belah, kami berkumpul di jeti Kuah. Pada jam 12.30 tengah hari, kami bertolak pulang ke jeti Kuala Perlis. Setibanya di jeti Kuala Perlis, pelatih terus menaiki bas untuk pulang ke IPGM Kampus Pulau Pinang dengan selamat. Saya, Hasni, Ashraf dan Halam terus tinggal di bumi Perlis Indera Kayangan. Sebagai anak jati kelahiran bumi Indera Kayangan, saya pulang ke rumah berjuma Ibu dan Bapa serta keluarga. Saya amat bersyukur kepada Allah S.W.T, kerana segala perancangan berjalan dengan baik. Saya begitu berharap supaya, program ini dapat diteruskan seperti biasa. Saya juga rasakan program ini perlu diserapkan kepada pelajar sekolah agar mereka memperolehi pengalaman baru dalam hidup mereka.